21 Julai 2010

Yaman menjadi pilihan hatiku...

Assalamu’alaikum w.b.t.

Selawat dalam salam ke atas junjungan besar baginda Muhammad s.a.w. ahli keluarga, para sahabat serta mereka yang meneruskan perjuangan baginda sehingga ke hari akhirat.

Kini era pengajian diperingkat diploma telah pun selesai, ramai dikalangan sahabat yang akan menyambungkan pengajian mereka ke peringkat sarjana muda. Sebahagian mereka ada yang akan menyambung pengajian ke Jordan, Aceh, Lampong (Indonesia) dan ada juga yang menyambung pengajian mereka di Malaysia.

Sebelum daripada ini, ramai yang tertanya-tanya dan menanyakan kepada ana..ke mana ana akan menyambung pengajian ana diperingkat sarjana muda kerana tidak kelihatan dalam taklimat-taklimat sambung belajar yang di anjurkan. Pilihan ana agak berlainan sedikit dengan sahabat-sahabat kerna tempat yang ana pilih tidak termasuk dalam kategori tempat-tempat yang mempunyai perjanjian dengan KIAS. Ianya juga tempat yang tidak diiktiraf oleh kerajaan Malaysia.

Tempat yang ana maksudkan itu adalah Yaman. Sebuah negara yang pernah diungkapkan oleh baginda nabi s.a.w. dalam hadisnya:

(( أتاكم أهل اليمن أرق أفئدة وألين قلوبا الإيمان يمن والحكمة يمانية ))

Maksudnya: (( Telah datang kepadamu ahli Yaman, yang hatinya lembut, iman Yaman dan hikmahnya ahli Yaman )) HR Bukhari dan Muslim.

Ramai dikalangan sahabat ana ada yang tertanya-tanya, kenapa ana memilih Yaman sebagai tempat untuk meneruskan perjuangan ana. Banyak faktor yang menyebabkan ana memilih negara Yaman sebagai medan untuk ana mencari, mengumpul, dan menghafaz ilmu-ilmu Allah. Ada juga yang tertanya-tanya, “Jika anta memilih Yaman (negara yang tidak diiktiraf oleh kerajaan Malaysia) bagaimana nanti bila pulang ke Malaysia?” Soalan sebegitu hanya senyuman yang ana lontarkan, namun hati ana menjawab: “cukuplah Allah yang mengiktiraf ”. Mungkin jawapan sanubari ana ini ramai yang tidak berpuas hati, tapi insyaAllah ana yakin Allah pasti menolong hambaNya dan ana telah bertekad apa yang ana akan usahakan 15 atau 20 tahun kelak (Perancangan ana untuk 15 atau 20 tahun nanti telah pun dilakarkan dalam sanubari). Moga-moga Allah permudahkan segala urusan hambaNya di dunia ini.

Gambar bandar Yaman

Apa pun, doakanlah moga-moga ana sentiasa berada dalam keredhaan maghfirahNya selalu...

0 comments:

Catat Ulasan

.::coretan kehidupan seorang hamba mencari keredhaan ILAHI::. Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger