25 Julai 2010

Peringatan buat kaki blog...!

Assalamu’alaikum w.b.t.

Alhamdulillah, selawat dan salam ke atas junjungan besar baginda Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga baginda, para sahabat, para tabi’in dan seluruh umat Islam yang meneruskan mata rantai perjuangan baginda s.a.w. sehingga ke hari akhirat.

Ayyuhal Ikhwah wal akhawat,

            Ana merasa terpanggil untuk membicarakan suatu topik yang mungkin kita terlupa dek keseronokan dalam meluahkan segala permasalahan yang dihadapi melalui blog atau ICT yang dianugerahkan Allah ini.

            Apa yang ana nyatakan khusus kepada kaki blog dan pengguna ICT amnya. Ana melihat dalam keadaan kita seronok menjadikan ruangan kemudahan ICT untuk meluahkan perasaan perlunya kita menyedari akan batas-batas larangan Islam. Ini khususnya berkaitan dengan ajaran Islam yang mengajar kita supaya memelihara akan maruah orang lain.

            Ana sangat tidak bersetuju kalau kita menjadikan kemudahan blog ini untuk meluahkan perasaan kita sehinggakan kita tidak mengambil peduli akan perihal maruah seseorang. Jangan menyebabkan kita tidak bersetuju dengan seseorang atau sekolompok manusia menyebabkan kita mendedahkan segala perihal yang tidak baik mereka diruangan blog ini. Cukuplah sekadar kita yang tidak puas hati dan simpan ia sekadar dalam hati dan jika boleh dimaafi, perbuatan tesebut lebih digalakkan dalam Islam.

            Blog adalah ruangan bebas. Jika kita mencatatkan kesalahan-kesalahan ataupun aib-aib individu yang kita tidak puas hati dengannya, maka aibnya akan tersebar dan diketahui oleh masyarakat umum. Ana merasakan, ada molek jika kembali bertanya: “Sebenarnya apakah tujuan kita mengadakan blog?Apakah ianya kerana Allah dan Rasul? Persoalan asas ini mesti dijawab oleh setiap daripada kita (kaki blog) kerana ianya akan menentukan perjalanan blog. Ini bukannya soal remeh temeh, jika persoalan ini tidak dijawab, ianya melibatkan 2 keadaan:

1)Perbuatan kita mencipta blog adalah sia-sia.
2)Ada kemungkinan, blog kita inilah yang akan menghumbangkan tuannya ke neraka Allah Azza wa Jalla. (Na’uzubillahi min zalik)

Firman Allah:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ


 “Wahai orang-orang Yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan Yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya Yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya Yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadaNya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan Yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.
(Surah al-Hujurat: 12)

            Seorang mukmin sentiasa akan melindungi dan menyembunyikan keaiban orang-orang Islam serta menjaga rahsia mereka sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

Tiada seorang hambapun yang menutupi cela seseorang hamba yang lain di dunia melainkan dia akan ditutupi celanya oleh Allah pada hari kiamat kelak.
(Hadis riwayat Muslim)

Di antara tanda kesempurnaan Islam seseorang ialah apabila dia meninggalkan perkara yang tidak berkait dengannya, (Yakni yang tidak memberikan kemanfaatan kepadanya di dunia mahupun akhirat)
(Hadis riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah)

Ayuhkan kita jadikan blog kita sebagai saham untuk bekalan akhirat...

Wallahua’lam..

0 comments:

Catat Ulasan

.::coretan kehidupan seorang hamba mencari keredhaan ILAHI::. Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger