28 Julai 2010

Mutiara Hadis Pilihan 1

Sesiapa yang berperang agar kalimah Allah (tauhid) menjadi yang tertinggi, maka dialah yang berada di jalan Allah.
(Muttafaqun ‘alaih)

Daripada Ibnu Umar r.a. telah berkata: Rasulullah s.a.w. telah memegang bahuk lalu bersabda: “Jadilah engkau di dunia ini seperti orang asing atau yang melintas sebuah  jalan”. Selanjutnya Ibnu Umar sendiri pula berkata: “Bila engkau berada di petang hari, janganlah engkau menanti sehingga pagi; dan bila engkau berada di pagi hari, janganlah engkau menanti hingga datangnya petang. Manfaatkanlah waktu sihatmu untuk masa sakitmu dan waktu hidupmu untuk bekal kematianmu.
(HR. Bukhari)

Bukanlah kekayaan itu kerana banyaknya harta, tetapi kekayaan yang sebenarnya ialah kayanya jiwa.
(HR. Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah)

Mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya.
(HR Tirmizi: Hasan Sahih)

Bukanlah seorang yang kuat itu seorang yang kuat bertinju, tetapi seorang yang kuat ialah yang dapat menguasai dirinya di waktu marah.”
(Muttafaqun ‘alaih)

Amat menghairankan sekali perihal orang yang beriman itu. Sesungguhnya semua keadaannya adalah baik baginya, dan hal ini tidak berlaku melainkan kepada orang yang beriman sahaja. Apabila ia diberikan kesenangan, iapun bersyukur, maka jadilah hal itu baik baginya; sedangkan apabila dia ditimpa kesukaran (yang memberi mudharat kepadanya) iapun bersabar, lalu jadilah hal demikian itupun baik baginya.
(HR. Muslim)

Sesungguhnya dalam dirimu ada dua perkara yang dicintai oleh Allah iaitu sifat lembut dan cermat (perlahan-lahan kerana berhati-hati dalam bertindak).
(HR. Muslim)

Wallahua’lam...
.::Semoga ianya bermanfaat buat kita semua::.

0 comments:

Catat Ulasan

.::coretan kehidupan seorang hamba mencari keredhaan ILAHI::. Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger