24 Julai 2010

Rahsia zuhud di sisi Taqiyuddin Hasan al-Bashri...

Assalamu’alaikum w.b.t.

            Alhamdulillah, selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w, ahli keluarga baginda, para sahabat serta mereka yang meneruskan mata rantai perjuangan baginda s.a.w. sehingga ke hari akhirat.

            Ramai manusia tercari-cari akan petua dan bagaimana kaedahnya untuk menjdi seorang zahid bagi meraih cinta Allah s.w.t. Pelbagai petua atau kaedah yang dicadangkan oleh para masyaikh. Namun begitu, ana tertarik dengan empat perkara yang diungkapkan dan diamalkan oleh Taqiyuddin Hasan Al-Bashry r.a berkaitan dengan zuhud.

            Ditanya kepada Taqiyuddin Hasan al-Bashry r.a.: “Apakah rahsia zahid tuan mengenepikan dunia?

            Beliau menjawab: “Empat perkara: Aku tahu yang rezekiku tidak akan diambil orang lain, maka hatiku pun menjadi tenteram dan lapang. Aku tahu bahawa amalanku tidak dibuat oleh orang lain, maka aku pun terus mengamalkannya. Aku tahu bahawa Allah sentiasa mengawasiku, lalu aku pun merasa malu jika Dia mendapatiku melakukan maksiat. Dan aku tahu bahawa maut sentiasa menantiku, lalu aku pun menyediakan bekalan untuk mengadap Allah.

(Dipetik daripada: Islam membina jiwa manusia – Dr. Abdul Hamid Kusyk)

Moga ianya bermanfaat kepada kita semua..

Wallahua’lam..

0 comments:

Catat Ulasan

.::coretan kehidupan seorang hamba mencari keredhaan ILAHI::. Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger