14 Oktober 2010

Cerdik biar boleh tumpang, bodoh biar boleh diajar...

Assalamu’alaikum wbt

Selamat bagi mereka yang mengikuti petunjuk kitabullah dan sunnah rasulullah saw.

            Bila kita menggabungkan diri dengan masyarakat ramai, pelbagai kerenah yang kita temui. Samada ia adalah kerenah yang baik mahupun tidak. Antara kerenah yang tidak baik; ada yang sombong, ego, besar diri bila bercakap, dan berbagai lagi. Namun apa yang ana inginkan kongsikan kepada para pembaca sekalian, akan satu pepatah yang amat berharga yang sentiasa diungkapkan oleh datuk nenek moyang kita.

Cerdik biar boleh tumpang, bodoh biar boleh diajar.

            Ini bermakna, kecerdikan kita biarlah dapat dimanfaatkan oleh orang ramai manakala jika kita tidak tahu @ bodoh, biarlah diri kita dapat diajari oleh orang yang lebih mengetahui.

            Fenomena yang berlaku pada hari, ramai orang yang cerdik tetapi kecerdikan mereka tidak dapat dimanfaatkan oleh masyarakat. Teringat bagaimana Tuan Guru Hj. Nik Abdul Aziz bin Nik Mat mengungkapkan suatu mutiara yang mahal buat golongan yang belajar (pelajar) dalam sebuah ceramahnya.

Mafhumnya:
Kita tak mahu lebai yang bilamana dia duduk dalam sebuah kampung, hanya dia yang menjadi lebai. Yang kita mahukan adalah lebai yang dapat melebaikan orang lain (muslih).

Ini adalah kerana:

خير الناس ينفعهم للناس

Sekian, wallahua’lam...

0 comments:

Catat Ulasan

.::coretan kehidupan seorang hamba mencari keredhaan ILAHI::. Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger