26 Mei 2010

Ramainya Ulama’ "Mabuk" Dek Bergeluman Dalam Asmara Cinta…

Alangkah hinanya rasa empunya diri yang menggelarkan diri sebagai pejuang dan pendokong Islam dek bekalan terlalu sedikit. Jiwa yang kosong dari ilmu pengetahuan.


Apakah pantas digelarkan diri sebagai penolong agama Allah?

Dengan apa kamu mahu tolong agama Allah?

Dengan kekuatanmu yang tidak seberapa?


Teringat kembali ketika mana Ustaz Ridhuan Mohd Nor berkongsi pengalamannya sepanjang berada di bumi Palestin.


Sebuah cerita yang membuatkan hatiku tertusuk bila mengenangkan kembali.

Dalam keadaan yang entah bila ajal bakal menjemput, remaja-remaja Palestin sibuk dengan pencarian ilmu seolah-olah tiada apa yang berlaku. Mereka meneruskan pengajian di tiang-tiang masjid kerana sekolah-sekolah tidak lagi berfungsi dek keganasan Yahudi LAKNATULLAH. Bila ditanya kepada mereka, kenapa dalam keadaan sebegini pun mereka masih belajar bersungguh-sungguh? Jawab mereka: Kerana kami berdepan dengan musuh yang cerdik (Yahudi LAKNATULLAH). Subhanallah…Ya! Memang bangsa Yahudi adalah suatu bangsa yang cerdik di dunia.


Seringkali kita mendengar akan perkataan:


لا تنام فانّ العدو لا ينام

Jangan kamu tidur, sesungguhnya musuh tidak tidur


Sungguh indah jika dihayati, namun ia sekadar perkataan retorik jika tidak dilaksanakan. Moga Allah sentiasa memelihara kita agar tidak termasuk dalam orang “retorik” akan perkataan mereka. Luahan ini bukanlah untuk melemahkan semangat atau memperlekehkan mana-mana pihak, namun ianya adalah untuk memperingatkan diri yang dhoif ini dan kita semua agar kita terus bangkit dalam satu barisan.

Ramai dikalangan para ulama’ yang mabuk dek asmara cinta.

Namun asrama cinta yang ku maksudkan di sini bukanlah cinta anta-anti ataupun cinta yang mengundang kemurkaan Allah. Tapi yang ana maksudkan adalah cintanya ulama’ pada ilmu pengetahuan. Ayuh kita hayati beberapa kisah luar biasa tentang cinta seorang ulama’ terhadap ilmu pengetahuan (buku)…



Rela menjual rumah hanya kerana untuk membeli buku…


Kisah ini diambil daripada Imam Thalhah al-‘Alatsi.

Imam Thalhah berkata: “Di negeri Baghdad, ramai orang yang menjual buku-buku karya Ibn al-Jawaliqi. Pada suatu hari, datang al-Hafizh Abu al-‘Al al-Hamadzani ke negeri itu dan singgah di tempat keramaian tersebut. Sebuah buku, berharga enam puluh dinar. Abu al-‘Ala terus membeli buku-buku tersebut. Setelah mendapatkan buku-buku itu, dia berniat pulang ke kampung halaman dan akan lagi pada minggu berikutnya. Sesampai di kampung halaman, dia terus melelong rumahnya untuk dijual. “Belilah rumahku ini!!!” demikian dia berseru. Akhirnya, rumah itu terjual seharga enam puluh dinar. Setelah menerima wang hasil daripada menjual rumah itu, Abu al-‘Ala pun kemudian pergi lagi ke Baghdad dan membeli buku-buku yang belum sempat dia ambil tempoh hari.”

(Ibn Rajab, Dzail al-Tabaqat)

Begitu juga dengan kehidupan seorang ulama’ nahu.

Abdullah bin Ahmad atau yang lebih masyhur dengan panggilan Ibn al-Khassyab.

Dia pada suatu hari ingin membeli buku yang harganya lima ratus dinar, padahal waktu itu dia tidak mempunyai apa-apa. Kemudian, dia minta kepada penjual buku itu agar menunggunya selama tiga hari. Keesokan harinya, Ibn al-Khassyab pun menjual rumahnya. Dia menawarkan rumah itu seharga lima ratus dinar. Setelah rumah itu laku dan memiliki wang sebanyak lima ratus dinar, maka pergilah dia kepada penjual buku tempoh hari dan akhirnya, barulah dia mendapatkan buku-buku itu.

(Ibn Rajab, Dzail al-Tabaqat)


Nah, bagaimana mabuknya seorang ulama’ dalam asmara cinta mereka terhadap buku sehinggakan sanggup menjual rumahnya sendiri demi memperolehi buku-buku.


Al-Hafiz Abdul Gani al-Maqdisi (pengarang kitab al-Kamal). Abu Syamah berkata: “Al-Hafiz Abdul Gani telah ditimpa suatu penyakit, iaitu mata kabur. Penyakit itu datang akibat dia sering membaca dan menangis. Makanya tak hairanlah pada zamannya, hanya dia satu-satunya ulama’ yang paling pandai dalam ilmu hadis.”

(Abu Syamah, Dzail al-Raudhatain)

Imam al-Jahidz bercerita: “Aku mendengar al-Hasan al-Lu’lu’i bercerita bahawa selama empat puluh tahun, dia tidak pernah tidur melainkan di atasnya dadanya ada kitab yang tersandar.”

(al-Hayawan)

Tidak sempat solat sunat kerana sibuk mutala’ah

Imam Taqiy al-Din, Ibn Daqiq al-Id.

Ketika Imam Taqiy al-Din mendapat kiriman kitab yang bernama al-Syarh al-Kabir karya Imam al-Rafi’i yang sampai dirumahnya, dia pun akhirnya sibuk membaca kitab tersebut. Kerana sibuk, dia hanya sempat solat fardhu sahaja.

(Syeikh al-Udfuwi, al-Thali’)

Rujukan utama adalah buku karangan Dr. ’Aidh bin Abdullah al-Qarni: Aku, buku dan cinta



Cerita ini hanya segelintir, sedangkan banyak lagi riwayat hidup para ulama’ tidak didedahkan sebagaimana Imam Bukhari pernah suatu ketika memakan rumput akibat kehabisan wang kerana dibelanjakan pada jalan mendalami ilmu. Begitu juga Imam Yahya bin Ma’in, wang satu juta dirham habis digunakan dalam mendalami ilmu hadis sehingga diceritakan bahawa beliau tidak mempunyai sepasang selipur pun untuk berjalan.

Begitu mendalamnya cinta para ulama’ terhadap ilmu. Walaupun mereka telah berabad meninggalkan dunia, namun mereka petah berbicara sampai sekarang di dalam kitab-kitab peninggalan mereka buat ummah ini.

Sekarang, nah kita ukur! Dimana agaknya diri kita jika nak dibangdingkan dengan mereka. Hasilnya, ibarat bumi dengan langit. Mereka tersenyum bagaikan bintang-bintang dilangit. Namun kita terdampar bak pasir di tepi lautan.


Semoga perkongsian yang tak seberapa ini dapat dimanfaatkan oleh pembaca yang cintakan ilmu. Ayuh kita membaca, membaca dan terus membaca…

Jadilah ummat yang bercinta dengan buku…

0 comments:

Catat Ulasan

.::coretan kehidupan seorang hamba mencari keredhaan ILAHI::. Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger