07 Disember 2009

APABILA PENDIDIKAN DI'POLITIK'KAN...

Berbagai korupsi dan banalitas (kedangkalan dan penyelewangan) apabila setiap perkara di’politik’kan. Yang amat menyedihkan lagi apabila pendidikan juga di’politik’kan. Pendidikan adalah satu proses untuk melahirkan rakyat yang bersifat nasionalisme, patriotisme. Kesannya nanti kita dapat lihat bagaimana nasionalisme pemuda bangsa kita ini akan berubah menjadi ultra-materialisme dan ultra-hedonisme. Tidak cukup dengan itu, patriotisme akan diragut oleh apatisme (sikap yang tidak peduli)
terhadap kebijakan, kecerdikan, kecerdasan dan sebagainya. Maka akan lahir sebuah masyarakat yang penuh dengan kudis budaya yang bernanah dan membusuk.



Takziah buat Timbalan Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin) di atas pengumumam beliau tentang had jumlah mata pelajaran yang boleh diambil oleh seseorang pelajar dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Antara kata-kata yang meng’kebumi’kan para intelektual Malaysia:

‘‘Kabinet memutuskan 10 subjek utama kekal tapi kita beri kelonggaran kepada pelajar membuat pilihan sendiri sama ada untuk ambil subjek bahasa atau kesusasteraan Cina dan Tamil.

‘‘Pelajar SPM boleh ambil 11 atau 12 subjek tapi ia tidak akan diambil kira dalam keputusan 10 subjek teras,’’ katanya.

Sila rujuk : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1205&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Dengan kata lain, memutuskan ‘pewaris intelektual’.


Persoalannya:


Apakah ianya satu keputusan yang benar-benar berintegriti ataupun ianya di’politik’kan?

Apakah kerana sebelum daripada ini pelajar dari sebuah negeri pembangkang yang menjuarai ranking Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)?


Siti Fatimah Mokhtar






Nik Nur Madihah







Natijahya:

Sepastinya tidak akan lahir belia (pelajar) yang mempunyai kekuatan aqidah dan fizikal (al-Qawiyyul Amin), keunggulan peribadi, keluasan ilm

u dan daya fikir, keberanian kerana benar, berhikmah, beramanah, keterbukaan, berketerampilan dan berjiwa besar.


Desakan:

Kerajaan seharusnya mengkaji balik keputusan yang telah dikeluarkan kabinet dalam usaha nak melahirkan para negarawan yang bersifat intelektual, nasionalisme dan patriotisme dalam menggapai misi wawasan 2020.



0 comments:

Catat Ulasan

.::coretan kehidupan seorang hamba mencari keredhaan ILAHI::. Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger